Aardig zijn helpt je carrière als vrouw wel vooruit

Lessen van de Amerikaanse 

zakenvrouw Fran Hauser

Veel vrouwen zijn bang dat als ze zich op de werkvloer te vriendelijk en collegiaal opstellen, ze als ‘te aardig’ te boek komen staan. Want een ‘nice girl’ zijn en in een leidinggevende positie terechtkomen, lijkt onmogelijk te zijn. 

De Amerikaanse Fran Hauser, startupinvesteerder en voormalig ceo bij verschillende mediabedrijven, rekent in haar boek Nice girls rules, waarom aardig zijn je wel ver brengt in je carrière echter af met het idee dat je meedogenloos moet zijn om zakelijk succes te behalen. Integendeel, in haar ogen is vriendelijk zijn een superkracht, die je moet omarmen en doelbewust moet inzetten. 

 

Ik heb het boek van Hauser bijna ademloos uitgelezen. Want veel van wat ze ontdekt heeft, is herkenbaar. Maar ik voelde me er ook wel een beetje ongemakkelijk bij. Hauser is ongeveer even oud als ik, maar hoe in de wereld kreeg zij het toch voor elkaar om hoge functies bij grote bedrijven als Coca-Cola en uitgeverij Time Inc. te bekleden? Dat lukt je toch niet alleen door altijd maar aardig te zijn? 

 

Dubbele standaard

 

Ze  onderschrijft dat voor ambitieuze vrouwen inderdaad een dubbele standaard lijkt op te gaan. Het lijkt erop dat hoe succesvoller/ambitieuzer een vrouw is, des te onsympathieker ze gevonden wordt en soms ook hoe meer tegenstand ze krijgt. Maar dat is niet het einde van het verhaal. 

 

Veel vrouwen verwarren aardig zijn met pleasen, merkt Hauser op. ,,Maar als je dingen verdoezelt om geen ophef te veroorzaken, je onderdanig opstelt of jezelf omlaaghaalt, ben je niet goed bezig. Ik pleit voor aardig zijn en tegelijkertijd voor jezelf opkomen” Ze raadt vrouwen aan om te gaan voor wat ze willen krijgen, ook al twijfel je of je ervoor 100 procent geschikt bent, want zo is haar ervaring, mannen doen dat gewoon. Ze solliciteren zonder gene op banen die eigenlijk te hoog gegrepen zijn, vrouwen willen er honderd procent zeker van zijn dat ze de baan aankunnen. 

 

Durf te falen

 

Volgens haar zullen vrouwen sterke leiders zijn ,,als ze leren risico te nemen en te falen. Als oefening daarvoor geeft ze mee om iedere dag een klein risico te nemen of iemand iets te vragen waarop het antwoord waarschijnlijk nee is. Hoe vaker je dit doet, des te makkelijker zul je afwijzing of tegenslag gaan verdragen, is haar idee daarachter.

 

Hauser stipt ook aan dat mannen vaker onderhandelen dan vrouwen, en dat dit de belangrijkste oorzaak van de salariskloof is. Ze moedigt vrouwen aan om het eerste bod niet klakkeloos te accepteren. Verzamel zoveel mogelijk feiten die je als onderbouwing  kunt gebruiken, maar breng geen gevoelsargumenten in . Wel is empathie een kracht bij onderhandelen. Die kracht kun je inzetten door te zoeken naar de gemeenschappelijke deler van wat de ander wil en van watjij wilt. 

 

Maak een carrièrevierkant

 

Veel vrouwen vinden het lastig om in het werkende leven een goede balans te vinden. Hauser vertelt in het boek welke manieren haar daarbij helpen. En in deze coronatijd probeer ik een tip van haar te verzilveren. Namelijk haar carrièrevierkant voor mezelf in te vullen. Achterliggende gedachte is dat je pas grenzen kunt stellen als je weet wat je prioriteiten zijn. Zo weet je beter waar je ja op moet zeggen, wat je moet delegeren, afwijzen, of op een laag pitje moet zetten. Een to-don’t lijstje kan daarbij ook helpen 😉 

 

Maar hoe ziet dat carrièrevierkant er dan uit? Pak een papier, trek er twee lijnen op, een verticale en een horizontale. In de ontstane vierkanten zet je de onderdelen van je leven die je belangrijk vindt. In mijn geval gaat het om: ik, vrienden/familie, carrière en pro deo (zinvol bezig zijn voor de wereld om je heen). Je mag maximaal drie prioriteiten per vierkant opschrijven. Dit dwingt je om te kiezen. En om grenzen aan te geven. Ga ervan uit, dat je tachtig procent van je tijd aan deze keuzes kunt besteden, twintig procent zal toch nog bestaan uit de dingen die je op de een of andere manier toch wel moet doen ;-(

 

Een andere tip van Fran Hauser is: zoek een mentor. Iemand met verstand van jouw werk met wie je kunt overleggen, ideeën uitwisselen. Iemand die goede adviezen heeft en ook duidelijke feedback kan geven. Zorg er wel voor dat je zelf ook iets te bieden hebt, zodat het mentorschap niet een eenzijdige relatie wordt, maar iets waar je allebei de vruchten van kunt plukken.  

 

 

 

Plaats een reactie