Nieuws brengen is keuzes maken. Wat is nieuws? Dat is voor de een misschien heel wat anders dan voor de ander. In de journalistiek gelden er wel wat serieuze afwegingen. Iets moet afwijken van het normale, dichtbij plaatsvinden, mensen raken, etc. Die keuzes worden op de redacties elke dag gemaakt.
Het boeiende was dat ik vandaag de redactionele overwegingen las van de redactie van De Paardenkrant. Mensen die mij iets beter kennen, weten dat ik sinds een aantal jaren een behoorlijke interesse in paarden heb. Daarom vond ik het interessant om te lezen waarom de Paardenkrantredactie ervoor koos om op de eerste sportpagina niet de wedstrijden van de Nederlandse topruiters bij hun sponsor Glock te beschrijven, maar de dressuur van Aken op die plek weer te geven. Want wat is de nieuwwaarde van een overwinning die op voorhand vaststaat?
Hooguit had De Paardenkrant voor Glock kunnen kiezen uit commerciële belangen. Dat ze dat juist niet gedaan hebben, is een mooi staaltje journalistieke onafhankelijkheid. Misschien is het toch niet allemaal zo treurig als ik gisteren in mijn blogpost schreef.