Ooit – nog voordat ik afgestudeerd was – zag ik mezelf wel als toekomstig bedrijfsjournalist/pr-medewerker. In 1989 liep ik daarom drie maanden stage bij Pon’s automobielhandel in Leusden, de importeur van de inmiddels door #Dieselgate besmette VW’s. Ik leerde er veel (naast het bedrijfsjournalistieke ondermeer om altijd een reservepanty in mijn tas te hebben als ik een rok aan heb;-) ) en ik kwam er in aanraking met het fenomeen ‘snoepreisje’. Dat laatste had die naam toen overigens niet, het was een serieuze persreis.
Nu #Dieselgate het bedrijf op de grondvesten doet schudden, gaan mijn gedachten terug naar dat leuke reisje. Het is wellicht schandelijk (met de kennis van nu), maar wat heb ik ervan genoten. We gingen met een aantal autojournalisten naar Bremen. Niet met de auto overigens, maar met het vliegtuig. Bij aankomst in het imposante Hotel Bremen Plaza lag daar op de luxe hotelkamer al een klein aandenken aan deze reis klaar, een aantal onderdelen van het Duitse serviesmerk Villeroy & Boch.
Had ik toen ooit kunnen vermoeden dat er een #Dieselgate zou ontstaan? Ja, want toen al werd er enorm gekeken naar emissies en werden er allerlei pogingen gedaan om qua brandstofgebruik de VW’s zo gunstig mogelijk eruit te laten springen. Waar je toen nog makkelijk(er) een voorsprong (dat was toen ook de slogan) kon maken, is dat in de afgelopen jaren natuurlijk door alle technische mogelijkheden steeds lastiger geworden. De concurrentie heeft dezelfde wetenschap. En zoals het vaak gaat – in een (concurrentie)strijd is het het eerste slachtoffer de waarheid.