Met de tweedejaars studenten journalistiek had ik het vanmorgen over journalistiek bloggen. Internet is vergeven van de blogs, maar niet iedere blog is journalistiek (verantwoord). Integendeel. Bij sommige blogs druipt de commercie eraf. Maar aan welke eisen moet een journalistieke blog dan voldoen?
We kwamen op het volgende rijtje:
1. Op een journalistieke blog wordt iets toegevoegd wat normale bloggers niet doen.
2. Er wordt informatie gedeeld die niet eerder bekend was (nieuws).
3. Er wordt op de blog hoor- en wederhoor toegepast.
4. Er wordt vanuit verschillende invalshoeken gewerkt.
5. De blogger is onpartijdig.
6. De blogger kiest voor een maatschappelijke insteek.
7. De blogtekst is goed geschreven (stijl/spelling)
8. Op de blog worden niet klakkeloos berichten overgenomen van persbureaus.
In Engeland is hoofddocent Sue Greenwood met een blog begonnen. Ze wilde studenten laten zien hoe je een blog succesvol kunt maken. Lees over haar beweegredenen: https://www.journalism.co.uk/news-commentary/-why-all-would-be-journalists-need-to-blog-/s6/a553119/
Dewebsite die ze zelf bedacht heet: http://www.wreckoftheweek.uk.co. De blog daarop is een groot succes. Rest mij alleen de vraag: kun je dit een journalistiek blog noemen?
Wedervraag: wat maakt het uit? Waarom zou je je druk maken over de vraag of het journalistiek is of niet?
Omdat we de blog als toetsinstrument gebruiken, moet het wel journalistiek zijn wat de studenten doen. Ze studeren immers aan een opleiding journalistiek. In principe willen we dat de studenten alle journalistieke genres op hun blog gebruiken (en ontdekken welk genre wel en welk genre daarvoor niet geschikt is). Als ze hun diploma op zak hebben, mogen ze ook over koekjes bakken of paashazen breien bloggen. Maar ergens hoop je studenten door ze te leren bloggen ook iets mee te geven waar ze in de toekomst geld mee kunnen verdienen. Bijvoorbeeld een hyperlokaal journalistiek blog 😉