De overstap naar online journalistiek valt de traditionele media moeilijk. Hoofdredacties hebben ideeën genoeg, maar het ontbreekt hen aan een duidelijke toekomstvisie. Dat stelt Klasse Tameling in haar proefschrift over mediaconvergentie. Vandaag promoveerde ze hierop aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ik las het bericht dat het Nederlands Dagblad daarover schreef.
Online wordt door traditionele media nog vaak als extra gezien, in plaats van een heel ander type medium, constateert Tameling. Ik denk dat ze daarin gelijk heeft. Bij ons op de krant is internet iets wat we als regionale journalisten erbij doen. We verdiepen ons niet in de vraag of we een heel aparte productie voor internet kunnen maken. We zijn niet bezig met prachtige longreads voor internet. Nee, we vullen de papieren krant van morgen. En een deel van dat nieuws publiceren we al eerder dan de papieren krant uitkomt op internet. Maar dan natuurlijk wel achter een betaalmuur.
Ik heb bij de New York Timers en The Guardian gezien welke prachtige onlineproducties je kunt maken. Zet een programmeur naast een journalist en je krijgt de meest fantastische zaken. Ik zou daar zelf meer mee willen, maar de eerlijkheid gebied om te zeggen dat daar op dit moment geen ruimte voor is. De papieren krant moet vol en internet is helaas nog geen verdienmodel. Ik vraag me af of het ooit iets wordt waar mensen nog voor willen betalen.
Het roer moet om. Maar het meeste geld wordt nog met papier verdiend. En nergens ter wereld is een succesformule op het gebied van onlinenieuwsvoorziening uitgevonden. Het leuke van online-journalistiek is dat je een dialoog op gang kunt brengen. Interactie met de nieuwsconsument. Maar ik merk bij het schrijven van deze blogs al hoe lastig het is om een goede interactie op gang te krijgen. Wil je mensen echt bewegen tot een reactie dan kom je toch weer uit bij die ‘Nice to know’-dingen, maar niet bij het serieuze nieuws. Een verhaal over een Syrisch vluchtelingenkamp, hoe briljant ook geschreven, is te ver van ons bed. En gaat dus niet viraal. Of zit ik er met deze bewering naast?
“En nergens ter wereld is een succesformule op het gebied van onlinenieuwsvoorziening uitgevonden.”
Daar ben ik het niet mee eens. Het wordt nu als een feit gebracht zonder onderbouwing. Wanneer je alleen kijkt naar uitgevers van kranten die een onlinemedium gekoppeld hebben aan hun krant, kan ik je daarin volgen. Maar een online uitgever als Vox Media doet het juist erg goed. Zie onder andere
http://www.usatoday.com/story/money/business/2014/12/01/vox-media-raises-new-investment-round/19730525/ . (Over de laatste investeringsronde en verwachte winstcijfers van miljoenen)