Ik zou graag een gestructureerd mens zijn. Maar als ik dat zou zijn, zou er een dikke kans inzitten dat ik niet creatief zou zijn. Dat ik niet, als ik een half uurtje ga brainstormen, met honderden ideeën zou komen waar ik ook over zou willen schrijven. Hoe leuk zou dat dan nog zijn?
Bij het onderhouden van een blog is structuur wel belangrijk. Niet alleen is het goed als er een lijn zit in de inhoud die je aanbiedt, ook is het goed om blogs te plannen. Ik heb vanochtend het beste blogtijdstip voorbij laten gaan, omdat ik iets anders aan het doen was. Maar maandagochtend tien uur schijnt een ontzettend goed moment te zijn om een nieuwe post online te zetten. Op dat moment hebben je lezers namelijk een beetje een dip. Ze hebben een leuk of minder leuk weekend achter de rug, zitten op het werk, drinken koffie en balen een beetje. Ze surfen wat rond en… hebbes! Daar zien ze jouw blog…
Je kunt ervoor zorgen dat je dit goede tijdstip mee pakt. Dat kan bijvoorbeeld door alvast een blog klaar te zeten en dan de bijdrage te timen. Ik doe dat niet, maar het zou handig kunnen zijn. Iets anders waar je als beginnende blogger over na zou moeten denken is hoe vaak je wilt bloggen. Over het algemeen trek je meer bezoekers als regelmatig blogt. De lezers die je al bij elkaar gesprokkeld hebt, komen vaker terug om je nieuwe artikelen te lezen en door de hoeveelheid verse content zal Google je ook hoger waarderen.
Maar leg jezelf niet een onrealistisch doel op. Je kweekt namelijk ook een verwachtingspatroon als je vaak blogt. Ik merk het zelf wanneer ik minder blog, komen er logischerwijs minder mensen op mijn blog. Dat is frustrerend. Ik heb dan de neiging om een paar dagen weer veel te bloggen. Ik heb zelfs een keer twee blogs tegelijkertijd gepost. Maar kwantiteit is niet alles. Veel en vaak publiceren is goed om veel bezoekers te krijgen. Maar als je elke keer de bezoeker met de inhoud teleurstelt, komt íe niet meer terug. Dus mijn tip van de dag: blog op vaste dagen, begin eventueel met een lage frequentie en voer deze op wanneer het goed gaat! Veel succes!
P.s. Ik kreeg via twitter een reactie. Planning is verpakking, luidde die. Inderdaad, planning is de buitenkant. Inhoud is alles…. Zorg er dus voor dat als je op het goede tijdstip blogt, je wel wat zinnigs te melden hebt….😉
Beter dan het hebben van een plan is het hebben van een doel. Zonder doel is geen enkele richting okay of zoals Seneca reeds zei: “Als we niet weten naar welke haven we koers zetten is geen enkele wind gunstig.”
Ja, doel en doelgroep zijn belangrijk. Voor een journalist is doel informeren (nieuws en achtergronden). Mijn doel is ook motiveren en inspireren. De blog is namelijk gestart als voorbeeld voor studenten journalistiek.