Goede voornemens: een journalistiek lijstje

Het begin van een nieuw jaar voelt altijd als een onbeschreven blad. In zekere zin zou je opnieuw kunnen beginnen, ware het niet dat je jezelf altijd meeneemt. Ik heb jarenlang wel lijstjes gehad met goede voornemens. Kilo’s afvallen, meer sporten,  meer boeken lezen, meer leuke dingen doen en nog meer van dat soort triviale dingen.

Sommige dingen lukten (kilo’s eraf, sporten: hardlopen, paardrijden), sommige (meer goede boeken lezen) ook niet. Dit jaar heb ik een alternatief lijstje bedacht. Geen persoonlijke doelen, maar journalistieke doelen. Dat is enger dan de persoonlijke doelen die iedereen heeft. Maar ik publiceer ze hier toch maar. Ik ben benieuwd hoeveel ik er kan uitvoeren…. (ik zal er hier dit jaar verslag van doen)

  1. Ik wil dit jaar minstens één volledig narratief journalistiek verhaal maken. Ik heb de afgelopen tijd wel verhalende elementen in mijn artikelen gebruikt, maar echt een verhaal schrijven waarbij ik volledig in het hoofd van de hoofdpersoon zit, is me nog niet gelukt. Dat heeft te maken met twee dingen: 1. het kost meer tijd om zo te schrijven en 2. het verhaal en de hoofdpersoon moeten zich er ook voor lenen.
  2. Ik wil dit jaar minstens één mooi, diepgravend onderzoeksverhaal publiceren. Een tegel lichten, een misstand opsporen, of iets dergelijks. Dus weet je iets waar ik mijn tanden op kan stukbijten, laat het me vooral weten!
  3. Ik wil nog meer artikelen schrijven die heel dicht bij de belevingswereld van mensen zitten. Dus minder institutioneel nieuws brengen 😉
  4. Ik wil meer experimenteren met crossmediale producties.
  5. Ik wil meer columns en meer analyses/commentaren schrijven (dus wees gewaarschuwd!) Dat houdt waarschijnlijk ook in: meer bloggen.
  6. Ik wil meer mensen bereiken via mijn blog. Ik word al een statistiekenfetisjist genoemd. Het gaat me echter niet om de cijfertjes, maar om de impact.

Zo, dit is eruit. En hiermee heb ik alvast een meer persoonlijk voornemen waargemaakt op de 2e januari. Doelen die ik mezelf stel, zo concreet mogelijk maken.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s