Actie tegen saaie lessen Nederlands

spelling

Leerlingen in het middelbaar onderwijs klagen erover dat de lessen Nederlands zo saai zijn. En dat ze er eigenlijk niet leren wat ze nodig hebben.  Dat melden docenten Nederlands en vakwetenschappers van acht universiteiten, volgens dit bericht van de NOS.

Ik snap de klachten van de leerlingen wel.

Deze week heeft mijn dochter in de eindexamenklas van het VWO toetsweek. De toetsen tellen mee voor het schoolexamen. Ik zag haar worstelen met allerlei termen die zij moest weten in relatie tot gedichten. Begrippen waar ze in haar leven waarschijnlijk nooit meer mee te maken krijgt. En ik vroeg me af: wat is het nut van het in je hoofd stampen van deze begrippen? Leer je daardoor de liefde voor de Nederlandse taal, grijp je daardoor eerder naar een gedicht? Ik denk het niet.

En ik zie als docent op een hbo dat eerstejaars studenten lang niet allemaal correct weten te spellen. Hun schrijfvaardigheid is ook niet alles en hun woordenschat (gebruik van synoniemen) laat vaak nog wel wat te wensen over. Dat ligt niet aan de verstandelijke vermogens van die studenten en zeker ook niet aan hun leergierigheid. Maar aan een zeer verouderd onderwijssysteem op de middelbare scholen. Daar zijn de docenten inmiddels ook achter. Niet voor niets reopen zij samen met vakwetenschappers op tot actie. De opstellers van het manifest  (zie bericht van NOS) hebben mijn steun.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s